Soest(NL) – Santiago de Compostela(S) –
Cabreiros(P) update
13-9-04
Voor meer verhalen zie
ook: http://reisverhalen.pagina.nl
http://camino-de-santiago.pagina.nl/
klik voor foto’s van Mark Draaiboek van Peter
Op 29 mei 2004 zijn wij op de mountainbike vertrokken uit
Soest. Het doel is om binnen een maand in Cabreiros(midden Portugal) aan te
komen. Het leek ons leuk om via Santiago de Compostela te fietsen. Dit is een
mooie historische route en is tevens erg goed beschreven in drie fietsboekjes
(auteur Clemens Sweerman, uitgeverij Pirola).
Wie zijn wij?
Mark Huijts en Bas Nekkers gaan op de fiets en Peter
Nekkers gaat met auto en caravan. We fietsen dus zonder bagage op onze
mountainbikes en Peter zorgt voor een prima kamp en o.a. koud bier aan het
einde van iedere etappe.
-------- Voor reacties mag je een mail sturen naar Mark.
---------
Korte beschrijving van de fietstocht van Soest(NL) naar
Cabreiros(P).
De eerste dag door Nederland
is eigenlijk ongelofelijk luxe. Zonder kaart is het mogelijk 110km te fietsen
zonder verkeerd te rijden. Het lijkt erop dat op iedere straathoek een bord
staat (speciaal voor fietsers) waar de volgende plaats op staat van de route.
We zijn wat dat betreft verwend. Helaas besteedt de Nederlandse overheid meer
geld aan fietspaden dan aan de gezondheidszorg, maar het is dan wel veilig
fietsen.
Onze fietsroute door
België was, tot mijn verbazing, over erg mooie paden. De weg voerde grotendeels
langs riviertjes en kanalen met een prachtige omgeving en een veilige plek om
te fietsen. Pas in het zuiden van België begint het een beetje heuvelachtig te
worden. Deze route is zeker aan te bevelen.
Noord-Frankrijk is niet bijzonder
mooi, alhoewel je op mooie weggetjes fiets zonder veel auto’s en met veel
indrukwekkende herdenkingspunten aan de 1e W.O. Verbazend vond ik het enorme
bosgebied rond Pierrefonds (ten noorden van Parijs). Dit is een waanzinnig
groot bos voorzien van antieke wegwijzers voor lange wandelroutes.
De ‘bocht’ om Parijs (aan de
westkant) is erg sober. Alhoewel je niet ver van Parijs af bent lijkt de
economie in de kleine dorpjes totaal tot stilstand gekomen te zijn. Dit uit
zich in failliete supermarkten en kroegjes. Er lijkt niemand meer te leven,
zeker omdat het totaal stil is op straat. Voor ons was het natuurlijk lastig om
ergens koffie te kunnen drinken (tja, iedereen heeft zo z’n problemen…) en het
feit dat de campings uit ons boekje niet meer bestonden.
Verder door (midden)Frankrijk komen
er mooie rivieren (Loir, Loire en vele andere) waar mooie stadjes en nog
mooiere kastelen liggen. Dit is een geweldig stuk om te fietsen.
Daarna zijn we richting de zee
gefietst. Dit is een mooie afwisseling met de eindeloze mais- en korenvelden.
Bij Royan (westen van Bordeaux) zagen we de Atlantische oceaan weer. Vanaf daar
volgt een mooie weg (waarvan 90% fietspad) langs de zee en door de duinen. Na twee dagen langs de zee vervolgt de
weg weer in zuid-oostelijke richting. Voor ons gevoel ben je dan bijna bij de
Pyreneeën, maar schijn bedriegt. Dit is nog enkele dagen fietsen door een
gebied dat eigenlijk niet de moeite waard is.
Pas bij de Pyreneeën wordt het
weer mooi. Het is een geweldige ervaring om de Roelandspas over te fietsen.
Tevens zijn we nu in Spanje aangekomen. Dat klinkt voor ons erg bijzonder:
helemaal vanuit Nederland naar Spanje op de fiets.
Naderhand blijkt dat de ’grote’
Pyreneeën slechts 1 etappe is uit onze reis en dat het daarna (in Spanje) pas
zwaar wordt.
Spanje is de eerste dagen vooral
warm en heuvelachtig. De hele dag is het heuvel op en heuvel af. Leuke dorpjes,
erg goedkoop qua koffie en lunch en veel historische bouwwerken (bruggen,
kerken, e.d.). Nu pas wordt het duidelijker dat we op de pelgrimsroute naar
Santiago de Compostela zitten. Steeds vaker zijn er herkenningspunten voor deze
historische route. Tevens zien we steeds vaker wandelaars en fietsers die ook
richting Santiago gaan.
Vanaf Burgos tot voorbij Leon (ruim
300 km) bestaat de route uit een hoogvlakte (op ongeveer 1000m, dus nog geen
zuurstofmaskers nodig). Deze vlakte is gebruikt om het woord ‘vlakte’ te
definiëren. Totaal plat en zonder bomen en andere beschutting. We moeten er
niet aan denken dat we dit zouden moeten lopen (zoals velen overigens wel
doen). Lopend duurt dit twee weken. We zien langs deze route een aantal
herdenkingskruizen van wandelaars (of fietsers??), die daar dood zijn neergevallen. U ziet hoe gevaarlijk onze tocht
is.
Gelukkig komt het kwik niet onder
de 34gr J
Na Leon wordt
volgt er tot Santiago weer een gebied met mooie bergen. Dit doet erg denken aan
de Alpen. Een prachtig stuk op de fiets met mooie en lange beklimmingen en
geweldige afdalingen. De laatste etappe naar Santiago is erg zwaar door de vele
korte klimmetjes en een absolute kuitenbijter in de stad zelf (red.: “
kuitenbuiter” = veel te steile helling). Dit is waarschijnlijk bewust gedaan
door de Katholieke kerk om het aantal pelgrims dat aankomt te minimaliseren. Santiago is een mooie stad en zeker een keer
de moeite waard om mee te nemen op weg naar Benidorm.
Na Santiago zijn we weer snel
naar de kust gefietst om langs deze kust naar Portugal te fietsen. Een leuke
route, met af en toe wel erg drukke wegen. Maar ook lange stukken vlak langs
het strand. Bijzonder is de oversteek van Spanje naar Portugal met de boot.
In Portugal is het leuk om een
aantal plaatsjes langs de kust door te fietsen. De koffie is hier nóg goedkoper
en de kust is erg mooi. Het verkeer is echter levensgevaarlijk. Het is absoluut
af te raden om te gaan fietsen in Portugal (langs de kust worden nu echter wel
fietspaden aangelegd).
- Einde -